Σάββατο 10 Μαρτίου 2018

Ταξίδι στα χρόνια του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου

Καλημέρα σας παιδιά!
Χάρηκα πολύ για την ερώτηση που κάνατε! Σπάνια με ρωτούν άνθρωποι γι΄αυτό. Θεωρούν μάλλον πως έτσι ήταν πάντα ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος. Όμως κι αυτός έχει την ιστορία του. Μπορεί να μην είναι μακρά, σαν την ιστορία της πόλης μας, αλλά είναι ιστορία! 
Αλήθεια τι ακριβώς είναι ιστορία και τι δεν είναι; 

Σας εξηγώ:

Με τον όρο Ιστορία εννοείται η συστηματική μελέτη του παρελθόντος εστιασμένη κυρίως στην ανθρώπινη, δραστηριότητα ως το "σήμερα".Η ιστορία μελετά κυρίως γραπτές πηγές που μας δίνουν πληροφορίες για το παρελθόν ενώ ως προϊστορία αναφέρεται η εποχή για την οποία δεν έχουμε γραπτές πηγές ή που αυτές δεν μας είναι κατανοητές. Η μελέτη των γεγονότων περιλαμβάνει την καταγραφή τους, αλλά και τα αίτια που οδήγησαν σε αυτά.




Θα αρχίσω λοιπόν με την πρώτη ανακοίνωση για τη λειτουργία του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου, πριν πολλά χρόνια. Η γλώσσα δεν είναι σαν αυτή που μιλαμε σήμερα, αλλά δεν είναι και δύσκολο να την κατανοήσετε... Ας ξεκινήσουμε λοιπόν το ταξίδι στα χρόνια του "Ηλεκτρικού"...
27 Φεβρουαρίου 1869

«Ο σιδηρόδρομος ήρξατο τακτικώς εργαζόμενος από της

τελευταίας Παρασκευής. Η συρροή των επιβατών είναι μεγίστη. Οι πάντες δ’ ομολογούσι τας μεγίστας ωφελείας, ας η κάταρξις του έργου τούτου υπισχνείται. Ευχόμεθα και αύθις, ίνα η μικρά αύτη γραμμή υπάρξει η αρχή του καθ’ όλην την επικράτειαν συμπλέγματος σιδηροδρόμων».
Με αυτόν τον τρόπο καλωσόριζε εφημερίδα της εποχής τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Πειραιά, που εγκαινιάστηκε στις 27 Φεβρουαρίου του 1869.

Οι πρώτοι, ατμοκίνητοι συρμοί με τα ξύλινα βαγόνια έφταναν από τον Πειραιά μέχρι το Θησείο σε 19 λεπτά. Θα χρειάζονταν σχεδόν 90 χρόνια για να φτάσει ο ηλεκτρικός στην Κηφισιά και να πάρει (περίπου) τη μορφή που ξέρουμε σήμερα.


Με αφορμή τη συμπλήρωση 149 χρόνων από το πρώτο δρομολόγιο του τρένου στην Αθήνα, τι πιο απλό από το να ταξιδέψoυμε στην ιστορία μέσα από τις σπάνιες φωτογραφίες του αρχείου του ΗΣΑΠ.
Από τα πρώτα έργα κατασκευής της γραμμής
Στο σταθμό του Θησείου, 1880

Το 1889 ξεκινάει η διάνοιξη της σήραγγας από το Θησείο μέχρι την Ομόνοια. Έξι χρόνια αργότερα εγκαινιάζεται ο πρώτος σταθμός της Ομόνοιας, που ήταν επίγειος.

1891: ατμήλατος συρμός στη διαδρομή Θησείο – Πειραιάς
Παλιός ξύλινος συρμός μεταξύ Μοσχάτου και Φαλήρου


1912: Στρατιώτες και πολίτες περιμένουν τον ηλεκτρικό στο Μοναστηράκι. Η ηλεκτροκίνηση -που εγκαινιάστηκε το 1904, ήταν κάτι νέο και αρχικά προκαλούσε φόβο στους Αθηναίους

Ο παλιός σταθμός της Ομόνοιας το 1925


Ο σταθμός των Άνω Πατησίων, πιθανότατα πολύ λίγο μετά τα εγκαίνιά του, το 1956
1957: Ο ηλεκτρικός φτάνει, επιτέλους, στην Κηφισιά εκτελώντας το δρομολόγιο που γνωρίζουμε σήμερα
Μεταλλικός συρμός στον σταθμό του Πειραιά. Η αντικατάσταση των ξύλινων συρμών άρχισε τη δεκαετία του ’50...
Ο σταθμός του Πειραιά μετά την ανακαίνιση του 2003-2004 

πηγή

Το Μουσείο

Το Μουσείο των Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων από τις 25 Νοεμβρίου 2005, βρίσκεται και λειτουργεί μέσα στο σταθμό των ΗΣΑΠ στον Πειραιά.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.